1
4
7

*

When I first went to Paris, I did so instead of returning to Pomona
College for my Junior year. Looking around, it was Gothic 
architecture that impressed me most. And of that architecture I 
preferred the flambuoyant style of the fifteenth century. In this
style my interest was attracted by balustrates.        These I 
studied for six weeks in the Bibliothèque Mazarin, getting to the
library when the doors were opened   and not leaving until they 
were closed.        Professor Pijoan,      whom I had known at Pomona,
     arrived in Paris and asked me what I was doing.        (We were 
standing in one of the railway stations there.)   I told him.
He gave me literally a swift kick in the pants   and then said,
“Go tomorrow to Goldfinger.        I’ll arrange for you to work with
him.        He’s a modern architect.”   After a month of working with
Goldfinger,      measuring the dimensions of rooms which he was to
modernize,      answering the telephone,      and drawing Greek 
columns,      I overheard Goldfinger saying,      “To be an architect,
     one must devote one’s life solely to architecture.”   I then 
left him,      for, as I explained, there were other things that 
interested me, music and painting for instance.           Five years
later,      when Schoenberg asked me whether I would devote my life
to music,      I said,      “Of course.”   After I had been studying 
with him for two years, Schoenberg said,      “In order to write 
music, you must have a feeling for harmony.”   I explained to him 
that I had no feeling for harmony. He then said that I would always
encounter an obstacle,       that it would be as though I came to a 
wall through which I could not pass.          I said,       “In that case
I will devote my  life  to  beating  my  head  against  that  wall.”





Index . Help
Indeterminacy . text © John Cage

Source
From “Indeterminacy: new aspect of form in instrumental and electronic music”, Silence, p.261 (see this variant)
Excerpt from “Lecture on Commitment”, A Year from Monday, p.113 (shown)