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In New York, when I was setting out to write the 
orchestral parts of my Concert for Piano and 
Orchestra
 which was performed September 19, 1958, in
Cologne, I visited each player, found out what he 
could do with his instrument, discovered with him 
other possibilities, and then subjected all these 
findings to chance operations, ending up with a part
that was quite indeterminate of its performance. 
After a general rehearsal, during which the musicians
heard the result of their several actions, some of 
them — not all — introduced in the actual performance
sounds of a nature not found in my notations, 
characterized for the most part by their intentions
which had become foolish and unprofessional. In 
Cologne, hoping to avoid this unfortunate state of 
affairs, I worked with each musician individually and
in general rehearsal was silent. I should let you know
that the conductor has no score but has only his own
part, so that, though he affects the other 
performers, he does not control them. Well, anyway,
the result was in some cases just as unprofessional
in Cologne as in New York. I must find a way to let 
people be free without their becoming foolish. So 
that their freedom will make them noble. How will I do
this? That is the question.





Index . Help
Indeterminacy . text © John Cage

Source
Transcript of story 17, Indeterminacy... Ninety Stories by John Cage, With Music, ca. 16'00" to 17'00" (see this variant)
From John Cage's Lecture ‘Indeterminacy’, 16'00" to 17'00", in Die Reihe No. 5, English edition, p.118 (1961, Theodore Presser Co., ed. Herbert Eimert and Karlheinz Stockhausen) (see this variant)
From “How to Pass, Kick, Fall, and Run”, A Year from Monday, p.135 (shown)