4
7

*

This summer I’m going to give a class in mushroom 
identification at the New School for Social Research.
Actually, it’s five field trips, not really a class
at all. However, when I proposed it to Dean Clara 
Mayer, though she was delighted with the idea, she 
said, “I’ll have to let you know later whether or not
we’ll give it.” So she spoke to the president who 
couldn’t see why there should be a class in mushrooms
at the New School. Next she spoke to Professor MacIvor
who lives in Piermont. She said, “What do you think 
about our having a mushroom class at the New School?”
He said, “Fine idea. Nothing more than mushroom 
identification develops the powers of observation.”
This remark was relayed both to the president and to
me. It served to get the class into the catalogue and
to verbalize for me my present attitude towards 
music: it isn’t useful, music isn’t, unless it 
develops our powers of audition. But most musicians
can’t hear a single sound, they listen only to the 
relationship between two or more sounds. Music for 
them has nothing to do with their powers of audition,
but only to do with their powers of observing 
relationships. In order to do this, they have to 
ignore all the crying babies, fire engines, telephone
bells, coughs, that happen to occur during their 
auditions. Actually, if you run into people who are
really interested in hearing sounds, you’re apt to 
find them fascinated by the quiet ones. “Did you hear
that?” they will say.





Index . Help
Indeterminacy . text © John Cage

Source